Hoe je met kaarten met geluid extra aandacht trekt

Heb je er al eens aan gedacht om je klanten toe te zingen? Of om ze in ieder geval echt aan te spreken? Op een moment dat het hen uitkomt? Terwijl jij misschien gewoon achter je buro zit, onderweg of zelfs al thuis bent?

Dat kan geregeld worden!

Kaarten met geluid

Dit bereik je namelijk met een geluidskaart. Niet zo eentje als in je computer, nee, een mooi gedrukte kaart van karton waar bij het openen geluid uit komt. Geluid in de vorm van muziek, gesproken woorden of zelfs gezongen tekst of misschien een spotje zoals je op de radio zou willen laten horen. Zoals bijvoorbeeld deze kaart van Nefit.

kaart met geluid

Reken maar dat een kaart met geluid extra veel aandacht oplevert.

Allereerst is het fysieke post, daarnaast zit er een bobbel in de kaart of envelop die nieuwsgierig maakt en tenslotte komt er ook nog geluid uit de kaart wanneer je deze openmaakt. Ik vermoed dat bijna 100% van de ontvangers de kaart bekijkt, de kaart beluistert én checkt van wie hij of zij deze heeft gekregen. Best veel aandacht dus.

Toepassingen van een geluidskaart

Er zijn heel veel manieren waarop je een kaart met geluid kunt gebruiken. Denk eens aan:

  • Een bedankje omdat mensen al heel lang klant zijn of juist om de vrijwilligers te bedanken
  • Het introduceren van  een nieuwe dienst of een nieuw product
  • Een originele felicitatie, bijvoorbeeld bij een verjaardag of jubileum
  • Het bekend maken van een speciale actie of Sale
  • Een uitnodiging voor een (bedrijfs-)feest

Zelf zingen is alleen een goed idee wanneer je goed bij stem bent of de helderheid van geest hebt om een professionele stemacteur of stemactrice in te huren. Het is sowieso verstandig om gebruik te maken van een professionele geluidsstudio. Hiermee kun je spraak en muziek goed op elkaar afstemmen en een goede geluidsfile aanleveren.

Duur van het geluid

Je kunt je boodschap zo lang of kort maken als je zelf wilt. Denk aan 10 seconden, 30 seconden, 1 minuut, 2 of 5 minuten. Kies voor tien seconden wanneer je boodschap kort en krachtig over te brengen is. Wanneer je meer tijd nodig hebt om duidelijk te maken waarom je deze boodschap stuurt -in 2016 maakten we voor een Belgische klant een geluidsbrief waarin de gehele tekst van de brief voorgelezen werd- én je kunt er voor zorgen dat de aandacht zo lang wordt vast gehouden, kies dan voor een geluidsmodule van maximaal vijf minuten. In beide gevallen zal een geluidskaart het grootste effect hebben wanneer het geluid en de vormgeving van de kaart perfect op elkaar worden afgestemd.

De meest verkochte kaarten met geluid bevatten overigens geluidsmodules van maximaal 30 seconden. Lang genoeg om je verhaal duidelijk over te brengen en kort genoeg om de aandacht gedurende de hele tijd goed vast te houden.

Geluidsmodules kunnen niet alleen in een kaart worden verwerkt, maar ook in brieven, Point of Sale materiaal, doosjes of zelfs in fotolijsten. Dit heeft invloed op de keuze van de manier waarop je het geluid wilt laten starten.

Geluid op verschillende manieren activeren

  1. De meest gebruikte methode in een kaart is een zogenaamde pull geluidsmodule. Hierbij start de geluidsmodule wanneer je aan een lipje trekt. Dit gebeurt door de kaart (gedeeltelijk) te openen. Wanneer je de kaart weer sluit, stopt het geluid.
  2. Een andere manier om het geluid te activeren, is door op een knopje te drukken, dit noemen we de push geluidsmodule. Dit wordt vaak toegepast in POS-materiaal. Denk aan de kaartjes die je wel eens op bij producten geplakt ziet staan. Je kunt bij deze manier ook kiezen voor meerdere knopjes en daardoor ook voor meerdere geluiden. Afhankelijk van hoe je de geluidsmodule programmeert, wordt het geluid volledig afgespeeld, of kan het geluid gestopt worden door op hetzelfde knopje te drukken. Ik kom daar straks nog op terug bij de fotolijsten met geluid.
  3. Tenslotte is er ook nog een geluidsmodule die door licht geactiveerd wordt. Denk dan bijvoorbeeld aan een doosjes dat pas wanneer je het deksel opent, geluid of muziek laat horen. Wanneer je het doosjes weer sluit, stopt het geluid. Hierbij is het natuurlijk van belang dat er niet onbedoeld licht bij de lichtgevoelige geluidsmodule komt. Anders is het én geen verrassing meer én bestaat de kans dat de batterijen al leeg zijn voor het doosje op de plaats van bestemming is. Maar daar hebben we natuurlijk trucjes voor.

Zodra het beschermlipje tussen de batterijen en de module verwijderd is, vermindert de levensduur van de batterijen. Daarom doen we dit pas op het laatste moment. Bovendien worden de geluidsmodules die door ons in het gekozen product verwerkt worden, één voor één handmatig getest.

Wanneer je de kaarten niet al te vaak opent, kunnen ze tot 2 jaar werkzaam zijn. Soms nog langer. We hebben hier op kantoor nog steeds werkzame kaarten liggen die in 2011 zijn gemaakt.

Recyclen van batterijen

Wanneer wij de geluidsmodules laten voorzien van geluid en/of muziek, brengen we een hoop knoopcel batterijen op de markt. Deze dienen weer gerecycled te worden. Om dit voor elkaar te krijgen, werken we samen met STIBAT. Zij zamelen de batterijen in Nederland op een veilige manier in. Voor de Nederlands markt verzorgen wij hiervan de aangifte bij STIBAT. Wanneer we de kaarten met geluid -en dus met batterijen- buiten Nederland verkopen, dient de klant in het buitenland zelf de aangifte te doen wanneer dat land ook een vergelijkbare dienst kent.

Voetbal en geluid

In 2017 werd Feyenoord eindelijk weer landskampioen. Feyenoord pakte groots uit met het op de markt brengen van diverse kampioensproducten. Eén van de meest verkochte producten was de officiële kampioensfoto die door ons ontwikkeld is. Een echte elftal foto met een passepartout vol met hoogtepunten uit de kampioenswedstrijd en van de huldiging. Mooi ingelijst in een zwarte houten lijst, geleverd met 18 unieke ansichtkaarten en een officieel certificaat. Er kwam een gewone versie en een speciale versie met geluid. Bij de kampioensfoto met geluid hebben we in de lijst een speciale geluidsmodule laten inbouwen. Wanneer je op het geluidsknopje drukte, kreeg je gedeelten uit het radioverslag van de kampioenswedstrijd te horen, momenten uit de huldiging op de Coolsingel en tenslotte het kampioenslied.

De kampioensfoto’s zijn inmiddels uitverkocht en niet meer verkrijgbaar via Feyenoord. En alhoewel ik geen fan van voetbal ben, kreeg ook ik kippenvel bij het horen van sommige fragmenten. Spanning, opluchting en blijdschap zijn duidelijk hoorbaar. De eerste lijst werd overigens overhandigd aan Jan Boskamp, bij Voetbal Inside op RTL4. Toen stond er alleen nog het kampioenslied op en was de knop nog niet aangepast: het hele geluid moest afgeluisterd worden. In de productiefase na de uitzending hebben we dit laten aanpassen.

Fotolijsten met geluid

Ik noemde net al dat ik kippenvel kreeg van de geluidsfragmenten, terwijl ik zelf geen fan ben. Geluid en beeld kunnen samen namelijk heel goed emoties overbrengen en oproepen. Daarom bieden we binnenkort ook de mogelijkheid om een eigen foto en geluidsfragment in te laten lijsten. Perfect geschikt als geschenk bij een jubileum, verjaardag of afscheid van een collega of andere relatie.

Ook privé natuurlijk perfect om als cadeau te geven. Denk aan een foto(-collage) van de kleinkinderen, begeleid met hun eigen gebrabbel om aan oma en opa te geven. Druk op de knop om het geluid te starten en wanneer je er nog een keer op drukt, stopt het geluid weer. Zo zijn de stemmen van je geliefden altijd dicht bij. Zelf lever je je foto(‘s) en een geluidsfragment aan en wij doen de rest.

Blijf op de hoogte van dit nieuwe product en schrijf je in.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *