Waarom retro marketing voor ansichtkaarten een goed idee is en wat we de laatste tien jaar hebben gedaan

Is de ansichtkaart de volgende kandidaat voor retro marketing?

Retromarketing wordt wel omschreven als de marketingtrend die hangt aan nostalgie voor ouder(wets)e producten. In dat geval ben ik wel een voorstander van het retro marketen van de ansichtkaart.

Want een typischer voorbeeld van direct mail 1.0 dan de ansichtkaart, is moeilijk te vinden.

Fysieke nieuwsbrief

Als Ansichtkaarten Gilde hebben we jarenlang vast gehouden aan het fysiek mailen van een nieuwsbrief aan onze klanten en prospects. Uiteraard wel in de vorm van een ansichtkaart. Eerst met een simpel A6 kaartje, waarop de vaste drukdata stonden en later met een dubbele A4 kaart vol met inspiratie.

ansichtkaarten mailingen

Ook tijdens de opkomst van de e-mail bleven de ‘nieuwskaart’ in gebruik. Omdat klanten zo konden zien wat zij ook zouden kunnen doen. Het gevoel van het ontvangen van een kaart overbrengen. Dat je echt iets in je handen hebt wat je aandacht vraagt.

De nieuwskaarten waren ook een bron van inspiratie voor de vele klanten. De ansichtkaarten werden vaak bewaard op het bureau of op een prikbord op kantoor.

Die fysieke nieuwsbrief was geen goedkoop medium. Mede omdat we steeds nieuwe en creatieve dingen bedachten voor een grote groep ondernemers en natuurlijk ook omdat een postzegel niet goedkoop was. Maar het heeft jarenlang gewerkt en zorgde ervoor dat onze wekelijkse runs met goedkope ansichtkaarten goed gevuld waren.

Maar waar e-mail eerst als zakelijk communicatiemiddel werd gebruikt, werd het uiteindelijk ingezet als vervanger van fysieke direct mail. En daar hebben we zelf ook aan meegewerkt.

Webtraffic cards

Eén van de meeste succesvolle kaartencampagnes die we vanaf 2001 in de markt hebben gezet, zijn de webtraffic cards.

Met deze kaartenmailingen werden mensen ‘verleid’ om hun gegevens te updaten en aan te vullen. Het verleiden gebeurde door een kado weg te geven of te verloten.

Het updaten en aanvullen deden de mensen niet met een oude vertrouwde antwoordkaart, nee, dit gebeurde online.

Op de kaart werd namelijk een persoonlijke URL geprint, met een unieke inlogcode. Hiermee kwamen mensen op hun eigen persoonlijke pagina terecht, waar de gegevens die bekend waren, al waren ingevuld. Deze gegevens konden gemakkelijk gecorrigeerd en aangevuld worden. Met bijvoorbeeld een e-mailadres.

Zo succesvol, dat sommige klanten wel een respons van bijna 50% haalden. En de basis voor e-mailmarketing was gelegd. Voor onze klanten.

Crisis

Zoals Marco Engelsman schrijft: “De combinatie van digitalisering en een economische crisis, heeft weinig sectoren zo geraakt als de grafische industrie. De omzet op de binnenlandse markt halveerde in acht jaar tijd, het aantal bedrijven (exclusief eenmansbedrijven) nam af met ruim een derde.”

In ons geval vielen vooral veel leveranciers weg. Hierdoor konden klanten minder goed worden voorzien van betaalbare kaarten.

Er werd afscheid genomen van de wekelijkse runs en de omslag naar Direct Mail Gilde werd gemaakt. Voortaan gingen we één-op-één met klanten werken. Trips naar het verre oosten volgden en er werden contacten in China gelegd. Voor klanten (denk aan Pearle, Eyewish Opticiens en verschillende klanten van grote marketingbureau’s) werden bijzondere gadgets bedacht en geproduceerd. Deze gadgets maakten hun mailingen nóg opvallender.

E-mail marketing won

De bijzondere ansichtkaarten kwamen nog een paar jaar goed mee als marketing tool van de klanten. Tot alle marketingbudgetten onder druk kwamen te staan door de aanhoudende financiële crisis. E-mail marketing won aan populariteit en werd volwassen.

Gepersonaliseerde golfballen

Ook onze aandacht verschoof naar online marketing. Maar dan niet voor ansichtkaarten. In 2009 verzorgden we een bijzonder onderdeel voor een grote mailing: een gepersonaliseerde munt. Ruim 100.000 munten werden voorzien van een unieke code. Speciale printers werden hiervoor aangeschaft. Nadat dit project was afgerond, was het natuurlijk zonde om deze printers stil te laten staan.

De printercapaciteit en de liefde voor golf (van David althans) werden gecombineerd tot een nieuw project. Eind 2011 introduceerden we het eerste Nederlandse online golfmerk Redline Golf. Hier kun je terecht voor gepersonaliseerde golfballen, vanaf drie stuks. Voor jezelf of in een prachtige cadeaubox. Voorzien van een foto, tekst en/of logo.

Terugkeer van de ansichtkaart als marketingtool

Maar toch blijven de ansichtkaarten trekken. De liefde voor drukwerk zit nu eenmaal diep. Dus blijven we kaarten met geluid maken, kaarten met ontzettend mooi spiegelfolie en verjaardagskaarten. En ook de oproepkaarten voor tandartsen verspreiden zich nog steeds door heel Nederland.

Want een kaart kan soms toch net dat ene zetje geven om in beweging te komen. E-mails worden gemiddeld nog maar in 48% van de gevallen geopend (bron: E-mail Benchmark 2017, door e-Village) en de click-through-rate (CTR) is nog maar 3,5%.

Een goede reden om de ansichtkaart weer mee te nemen in je marketing mix. Combineer eens een e-mailing met een ansichtkaartencampagne en kijk wat dit met je conversie doet. Want openen en klikken in een mail is één ding, conversie is uiteindelijk het belangrijkste. En daar kan de ansichtkaart zeker bij helpen.

Zoals Frans Reichardt al zei, de ansichtkaart is en blijft een dijk van een direct medium.

 

De ansichtkaart als direct medium

Retromarketing voor ansichtkaarten: de terugkeer van de ansichtkaart in de marketingmix

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *